четвер, 20 жовтня 2016 р.

Lazarus. Урок 1. Form1 та Інспектор об'єктів

Привіт! У попередніх постах ми дізнались, як встановити Lazarus та обрати мову інтерфейсу, розглянули інтерфейс Lazarus, познайомились із поняттям Проект у Lazarus та поняттям об'єкт. Сьогодні ми нарешті переходимо до серйозних занять і сьогодні наш перший серйозний урок.
Нарешті ми розглянемо як Інспектор об'єктів контролює об'єкт Form1 і як цей контроль допоможе нам. Отож починаємо вчитись.

Збереження проекту

Як уже писалось раніше наша IDE при запуску, за замовчуванням створює порожній проект. Тому перше що ми зробимо - збережемо наш проект. Оскільки проект складається з декількох файлів то варто подбати про окрему папку, у якій буде зберігатись наш проект. Хоча це можна зробити й під час процедури збеженення.

Щоб зберегти проект зайдіть у меню Проект та виберіть команду Зберегти проект


далі у діалоговому вікні обираємо папку яку ми створили зарані чи створюємо її тут же і звертаємо ще раз увагу на те, що Lazarus пропонує нам зберегти два файли. Спочатку це файл project1.lpi 

та після натискання кнопки Зберегти (Сохранить), ім'я файлу змінюється на unit1.pas. 

Клікаємо другий раз по кнопці Зберегти (Сохранить) і радіємо тому, що наш проект вже збережено. Не забуваємо, що під час збереження імена файлів можна змінити. Але до цього ми з вами дійдемо пізніше.

Тому повертаємось до вікна форми та Інспектора об'єктів.

Вікно форми або Form1

І знову, як уже було написано раніше, скажемо, що Вікно форми - це вікно нашої майбутньої програми, а по сумісництву об'єкт.
Все, що ми бачитимемо на екрані після її запуску - це об'єкти. А оскільки це об'єкти то вони мають властивості. І ось цими властивостями завідує Інспектор об'єктів.

Властивості об'єктів

По правді кажучи, правильніше буде називати наші об'єкти, компонентами. Бо саме так вони називаються і відображаються у групі Components вікна Інспектор об'єктів (виділено зеленим).

Далі читати УВАЖНО :-)
Частина вікна Інспектора об'єктів, що виділена зеленим кольором, відображає компоненти, або "по нашому" об'єкти, з яких складатиметься наша програма.
У цій частині зараз відображається лише один компонент - Form1. Що означають слова ТForm1 ми вивчимо пізніше.
Пригадайте чим характеризуються об'єкти... Правильно, властивостями. 
Нижня частина вікна (виділена жовтим) поділена на дві колонки. Ліва колонка відображає назву властивості об'єкта, а права колонка значення цієї властивості. 

Усі властивості об'єктів. як і синтаксис мови програмування - це слова утворені з латинського алфавіту. Ось чому коли відкривається вакансія програміста однією із умов є знання англійської мови.

Кожен об'єкт має БАГАТО властивостей, але не лякайтесь. На початку вивчення та й не тільки, нам потрібно буде знати не так багато властивостей. 

Найголовнішою властивістю кожного об'єкта є властивість - Name (підкреслено помаранчевим)

Це так само як і кожен об'єкт у Всесвіті той, що відомий людині має своє Ім'я. І звичайно, що властивість Name повинна мати якесь значення. У нашому випадку Name має значення Form1. 

Саме значення властивості Name відображається у групі Components.
І звичайно ж значення цієї властивості можна змінити. 
Але перш ніж це робити запам'ятайте:
  1. ім'я повинно складатися з символів латинського алфавіту та цифр.
  2. Цифру в імені не можна ставити першою
  3. Ім'я може складатися з декількох слів, але для їх розділення використовуйте символ _ (Shift + клавіша "мінус"). Приклад Main_Form.

Якщо дотримуватись традицій, то варто сказати, що програмісти назвивають першу форму програми Main, MainForm. Чому першу? Тому що програма може мати не одне вікно, а декілька. Але перше - головне. А "головний" в перекладі з англійської - main.


Отож клацніть лівою кнопкою миші по назві Form1 (там де підкреслено помаранчевим), змініть текст на Main та натисніть Enter. Вдалося? Вітаю! Ви змінили першу властивість об'єкту форма. Зверніть увагу на групу Components. Ви побачите наступне:




Якщо Ви були уважними то могли помітит, що у вікна форми змінився заголовок. 
Він отримав назву Main. 

Виявляється, що заголовок вікна - це наступна властивість з якою ми познайомимось. Вона має назву Caption. На малюнку вище, ця властивість знаходиться першою у списку. Після того, як Ви змінили властивість Name на Main, властивість Caption також отримала значення Main.
Але властивість Name i властивість Caption не залежать один від одного. 

Ніхто не заборонить мені змінити значення властивості Caption на текст "Моя перша програма". А тому клацніть у лівій колонці поруч із Caption і напишіть там фразу "Моя перша програма".


Вийшло, а тепер спробуйте змінити властивість Color (на малюнку вище вона внизу). Що вийшло?

На сьогодні я думаю досить, тому давайте підіб'ємо підсумок:

У вікні Інспектора об'єктів можна змінювати властивості наших об'єктів або компонентів

Властивість Name - найголовніша. Саме вона ідентифікує об'єкт з поміж інших.
Властивість Caption  - змінює назву заголовку вікна форми.
Властивість Color  - змінює колір форми.

А тепер збережемо нашу роботу. Оскільки ми вже попередньо зберегли сам проект, достатньо буде натиснути кнопку виділену зеленим на малюнку нижче.




До наступного уроку.